


La constitució del Consell porta implícit el reconeixement del paper d’infants i adolescents com a ciutadanes i ciutadans actius de l’avui, amb drets i responsabilitats, i amb les capacitats necessàries per exercir-les i per respondre’n de la seva aplicació. Al mateix temps, aquest acte permet avançar en el compliment de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, i en les mesures fixades al Pacte per a la Infància a Catalunya.

* fer propostes als organismes competents;
* opinar sobre aquelles actuacions que afecten infants i adolescents;
* afavorir la imatge positiva d’infants i joves;
* sensibilitzar la societat sobre el dret a ser escoltats i a participar;
* proposar informes i estudis sobre temes relacionats amb aquest col·lectiu, i
* fer projectes d’interès nacional relacionats amb les polítiques d’infància.
D’acord al Decret 200/2013, de 23 de juliol, dels consells de participació territorial i nacional dels infants i els adolescents de Catalunya, l’Assemblea és l’òrgan de màxima representació del CNIAC. L’Assemblea està integrada per un màxim de cent membres, amb (com a mínim) una persona representant per comarca. A l’Assamblea, cal mantenir la paritat home-dona, la representació infant-adolescent i la presència dels col·lectius més vulnerables (especialment: infants i adolescents amb discapacitat, immigrats o persones protegides per tutela pública).

Cal remarcar, però, que aquest primer Consell no és el punt d’arribada, sinó només un punt de partida pel què fa a la participació política de la infància i l’adolescència a casa nostra. De fet, tal i com defineix el mencionat Decret 200/2013, de 23 de juliol, s’ha de començar el disseny del programa d’impuls per a la constitució de nous consells de participació territorial, que consolidi i reforci els consells de participació ja existents i que permetin d’impulsar la constitució de nous consells en els àmbits territorials que corresponguin.
Amb les incorporacions de les i dels representants d’aquests nous consells locals i els 43 representats ja presents al CNIAC, la propera reunió de l’Assemblea del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya està prevista per març de 2015.