Colònies, esplais, agrupaments, lleure i infància

Article enviat al Bloc del Pacte per la Fundació Pere Tarrés.

·
De colònies. (C) Fundació Pere Tarrés

Muntar una tenda de campanya, dormir sota els estels, riure amb els amics, escoltar els sons de la natura, posar-se el foulard al coll, … experiències plenes de sentit en el creixement de qualsevol nen o nena, alhora que de qualsevol jove monitor o monitora; experiències plenes de la màgia que té l’esdevenir autònom davant les petites adversitats de la vida i del fer-se gran i responsable; experiències plenes de la significació de les relacions autèntiques, d’aquelles relacions que ens queden ben endins i que recordarem sempre.

Què es viu a l’esplai o al cau que no ens deixa indiferents? Què es viu a colònies o campaments que a petits i grans ens omple el cap de records i el cor d’un batec diferent al que podem viure en d’altres entorns?

Creixement, autonomia, esperit crític, persones actives i compromeses… són algunes de les paraules que ressonen quan parlem d’educació en el lleure. I un altre concepte essencial: l’educació en valors, que prendrà especial rellevància en trobar-nos envoltats d’infants, adolescents i joves, en una convivència determinada pels elements particulars de les activitats de lleure. Un altre tipus de relació, uns vincles amb els iguals i els adults caracteritzats per la proximitat, un “compartir” diferenciat del què estem acostumats a trobar en el nostre context habitual… trets característics que atorguen a les activitats d’educació en el lleure la significació d’un espai privilegiat per a créixer. No resulta estrany escoltar les paraules “amistat”, “amor”, “solidaritat”, en aquest context i, en canvi, ens pot semblar cursi o hortera fer-ho en d’altres espais. Vincles profunds, segurs, relacions positives, sinceres, que aporten una visió del món molt més ferma.

Foc de camp. Colònies Borredà 2003. (C) Coordinacio Catalana

És, per tant, una bona oportunitat per fer partícep a l’infant del seu propi creixement i de la seva pròpia educació. És moment de situar al menut com a principal protagonista del fet educatiu. Els espais d’educació en el lleure també esdevenen grans entorns de participació activa dels infants i joves, espais per generar ciutadania, civisme… espais per a acompanyar als més petits en la gran idea de que tot és possible amb voluntat d’esforç i amb esperit d’aportar el millor d’un mateix al món que ens envolta.

Participar a l’Esplai o a l’Agrupament, anar de Colònies, fer una Ruta per la muntanya, fer activitats extraescolars… és una gran oportunitat, és un autèntic repte, és un dret que hauríem de poder garantir a tots els nostres infants, adolescents i joves. Totes les vivències que es produeixen en aquests espais, fora de l’aula són un element enriquidor per l’infant i allò que es viu a l’esplai, allò que es viu de colònies, no es pot viure en cap altre lloc.

Cal destacar el pas endavant que s’ha donat en els últims anys en quant al marc normatiu i de drets dels infants en relació amb el lleure (Llei 12/2009, d’educació; Llei 14/2010, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència; Pacte per a la Infància), en el que es reconeix el valor educatiu i socialitzador de les activitats de lleure i el dret de tots els infants a accedir-hi en condicions d’igualtat. El foulard. (C) Esplai Sant Pere (Masnou)Però encara ens queda molt de camí a recórrer per a poder garantir l’accés a l’educació en el lleure a tots els nens i nenes.

Ara arriba l’estiu i milers d’infants marxaran de colònies, campaments, travesses o casals i milers de monitors, molts d’ells amb caràcter voluntari, compartiran amb ells aquesta aventura. Des de Coordinació Catalana i el Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) de la Fundació Pere Tarrés, proposarem activitats per a prop de 20.000 nens i nenes que seran acompanyats per uns 4000 monitors i monitores que participen durant tot el curs en el marc dels més de 200 Centres d’Esplai que tenim federats. I, amb la voluntat de garantir l’accés del màxim nombre d’infants a aquestes activitats d’estiu i que permeti a aquells que es troben en una situació de vulnerabilitat social participar-hi com la resta, impulsem any rere any la campanya Ajuda’ls a Créixer, que aquest any ens permetrà becar prop de 3500 nens i nenes.

Poder tenir l’experiència de lleure per a qualsevol infant, adolescent i jove és un dret que els adults responsables del desenvolupament dels nostres petits hem de poder garantir, sense cap mena de dubte. Fem possible que el dret a l’educació en el lleure sigui una realitat i que tots els infants del nostre país puguin gaudir d’una experiència que, de ben, segur els farà esdevenir grans persones, amb valors, motivació i amb compromís i, sobretot, amb eines de participació i transformació de la nostra societat.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s