Ciutat, territori i paisatge: nou material didàctic per a l’educació secundària obligatòria

Ciutat, territori, paisatge és un projecte d’innovació educativa que fomenta la cultura del territori i la sensibilització envers el paisatge. El projecte el promouen els departaments d’Ensenyament i Territori i Sostenibilitat, i l’Observatori del Paisatge de Catalunya. El projecte va ser desenvolupat de forma experimental en 10 centres d’educació al llarg l’any escolar 2006-2007 amb la participació de mestres i estudiants. El resultat del qual va donar lloc a la construcció de material en paper i d’una pàgina web. L’any escolar 2008-2009, es varen distribuir carpetes amb 12 targetes de paper a tots els centres d’educació secundària obligatòria a Catalunya, i paral·lelament es van organitzar cursos de formació per al professorat. El material va ser dirigit a més de 450.000 estudiants de 12 a 14 anys d’edat a tot Catalunya.

El projecte, juntament amb altres projectes seleccionats prèviament pels respectius estats, es va presentar a la segona edició del Premi del Paisatge del Consell d’Europa. El premi es convoca cada dos anys i en la convocatòria del 2011 hi van arribar 14 projectes d’arreu d’europa (Bèlgica, Eslovènia, Eslovàquia, Finlàndia, França, Holanda, Hongria, Itàlia, Noruega, Sèrbia, Regne Unit, República txeca i Xipre). El Consell d’Europa ha atorgat el primer premi al projecte de restauració paisatgística de la localitat minera de Carbònia, a Sardenya (Itàlia).

El Comitè de Ministres del Consell d’Europa ha concedit una menció especial del Premi del Paisatge als materials d’innovació educativa “Ciutat, territori, paisatge”, elaborats i implantats als instituts de Catalunya pels Departaments de Territori i Sostenibilitat, d’Ensenyament, i per l’Observatori del Paisatge.

La finalitat principal d’aquest projecte és facilitar la tasca del professorat, contribuir en l’actualització dels coneixements de l’alumnat d’ESO sobre la ciutat i el territori de la Catalunya actual, i promoure la sensibilització envers el paisatge, com a component important del patrimoni natural i cultural del nostre país i, per tant, de la nostra identitat col·lectiva.

Els materials didàctics, elaborats per persones de reconegut prestigi en la matèria, els formen:

  • Dotze làmines que permeten als alumnes treballar en equip per interpretar dotze paisatges de Catalunya, representatius de la diversitat de paisatges del país.
  • Una guia didàctica per al professorat amb activitats a desenvolupar pels alumnes.
  • El web Ciutat, territori i paisatge, que amplia i aprofundeix en el contingut de les dotze làmines i afavoreix l’ús de les noves tecnologies de la informació en els processos d’aprenentatge.

La Generalitat de Catalunya a través de Medi Ambient impulsa altres recursos pel foment del medi natural, els valors de la biodiversitat i la implicació activa en la protecció i la millora de la natura. Parlem de medi natural per referir-nos al conjunt d’elements propis de la natura que es troben al nostre voltant. Les relacions que formen aquests elements entre ells i amb nosaltres són complexes i tendeixen a l’equilibri. Qualsevol alteració d’aquestes relacions o sistemes afectarà en major o menor mesura els altres elements naturals que en formen part.

Pòsters sobre ecosistemes aquàtics
Col·lecció de pòsters sobre els ecosistemes aquàtics representatius de Catalunya i un pòster sobre els macroinvertebrats aquàtics bioindicadors.
L’escurçó
Llibre que treballa les característiques i l’hàbitat de l’escurçó. Adreçat a primària.
Ciutat, territori i paisatge
Materials didàctics per a l’educació secundària obligatòria.
Boscos a Catalunya
Els recursos educatius Edubosc i Multimèdia dels boscos a Catalunya ens permeten apropar el bosc a l’aula.
La tortuga mediterrània
Diversos recursos per conèixer les característiques principals de la tortuga mediterrània i el seu perill d’extinció. Adreçat a primària.
El gripau comú
Llibre que treballa les característiques i l’hàbitat del gripau comú. Adreçat a primària.
El retorn de la llúdriga
Recursos que permeten treballar les característiques d’aquest mamífer i del seu hàbitat. Adreçats a cicle mitjà i cicle superior de primària.
El retorn de la nàiade
En format de conte, es presenten les característiques d’aquests mol·luscs i els problemes ambientals que els afecten. Adreçat a cicle mitjà i cicle superior de primària.
El retorn del cabirol
En format de conte, s’explica la història d’un cabirol que viu a la Garrotxa. Adreçat a cicle mitjà i cicle superior de primària.
Els bolets
Guia didàctica i joc que permeten conèixer el cicle biològic d’un fong, la seva funció ecològica i la seva toxicitat. Adreçat a ESO.
Els prats submarins de posidònia
Recursos educatius que treballen l’ecologia de la posidònia i dels ecosistemes que forma, així com les amenaces ambientals que pateixen aquests ecosistemes. Adreçat a diversos nivells educatius.
L’anguila i el seu espectacular viatge transoceànic
Recursos educatius que expliquen el cicle vital de l’anguila i els problemes ambientals que hi estan associats. Adreçat a primària.
Les abelles de la mel
En format de conte, es presenten les abelles, la seva funció i els problemes ambientals que les afecten. Adreçat a cicle superior de primària.
Estimar la natura
Quadern amb 25 propostes educatives per realitzar en l’entorn natural durant períodes de lleure. Diversos nivells educatius.
Què és i per a què serveix una caixa niu?
Web on es mostren els tipus i la utilitat de les caixes niu i les espècies d’ocells que habitualment les ocupen. Diversos nivells educatius.
El Pedraforca
Guia didàctica amb informació sobre el Pedraforca i preparació d’una excursió. Dirigit a cicle superior de primària i primer cicle d’ESO.
Parcs de Catalunya
Al web dels parcs naturals de Catalunya podreu realitzar una primera visita virtual a aquests espais i conèixer la diversitat de recursos que ofereixen (centres d’interpretació i museus, itineraris, activitats educatives i formatives, galeria multimèdia…).
Estadística i medi ambient
Per impulsar la difusió de la cultura estadística entre el professorat i l’alumnat de secundària, l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) ha creat el web aprenestadistica.gencat.cat, on trobareu, entre d’altres, activitats vinculades a temàtiques ambientals.
Visions-natura
Vídeo creat per joves de 12 a 16 anys sobre actuacions i experiències relacionades amb la biodiversitat. Adreçat a ESO.
Els camps d’aprenentatge
Els camps d’aprenentatge (CdA) són una xarxa de serveis situats en contextos singulars que donen suport al professorat per tal que l’alumnat assoleixi objectius d’aprenentatge relacionats amb l’estudi del medi a partir de projectes que es desenvolupen en estades al camp d’aprenentatge, en activitats a l’entorn o en el centre mateix.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s